Monday, June 20, 2016

Musiker har nästan alltid guds gåva till människan.

Såg det här på en kanal för musikbransch jobb. Den är dock så jäkla karakteristisk att man blir full i skratt.

Hej alla!
Jag söker tips på person/bolag som är har seriös koll på marknadsföring av musik/musikvideo framför allt via sociala medier, bloggar osv – gärna med egna kanaler, men annars bara med kunnandet. Helst om ni vet att de faktiskt JOBBAR och FÅR RESULTAT och inte bara svänger sig med diverse buzzwords… Jag har en kul och övertygande pryl som inte liknar något annat och kan bli riktigt stor, men det gäller ju att få fyr på brasan också. Budget finns.
Vore även högst tacksam för alla slags tips om hur man kan nå ut med en låt till en massa dj’s, i första hand i Sverige.

Det som är grejen är att han pratar om att "jobbar och får resultat". samtidigt som han har en kul och övertygande grej som kan bli riktigt stor.

Jag vet inte hur många gånger i veckan jag hör det här.
- Vi har årets sommarhit. Det här är det bästa vi gjort. Liknar inget annat. Vår video borde bli viral, kan bli skitstor etc etc etc.

Tyvärr brukar deras ord inte stämma överens med verkligheten. De som säger sådana saker brukar ofta ha mediokra saker som inte brukar kunna synas. Det är också det man räknar med i PR branschen. Klart gör du marknadsföring för nya Kent plattan behöver du bara sitta och svara nej på allt, för Kent säger nej till allt. dessutom allt du föreslår media får du ett ja på. Jobbar du för Pernilla Wahlgren/ Laila Bagge kan kan du hitta de mest obskyra småtidningar som "Du och din kolonilott" och vinkla det eftersom Pernilla/Laila är så jävla mediakåta. Fast det brukar inte bli någon större buzz för det.

Sen kommer det till alla helt okända. Där vet man att det är otroligt svårt att få något alls, inte ens "Du och din kolonilott" vill ha ett reportage, spelar ingen roll hur bra sakerna är, det är storyn som räknas.

Så när en total nobody  så handlar det inte om att PR firman inte jobbar. De kan nog lägga trippla tiden än vad de gjorde på Pernilla och Laila men bara komma fram med en tiondel. Just för att Pernilla och Laila har ett varumärke (smutsigt varumärke men ändå). Det är också varför de större PR firmorna har råd att tacka nej till mängder med smålirare som har den perfekta låten/videon.
Det brukar också vara så att dessa små lirare inte heller har det andra som krävs. Plötsligen ska det finnas koder, bios, foton i viss kvalité något som de inte alls tänkt på utan mest levererat den där videon som ska bli så stor.

Sen budget finns. Jo man tackar. Undrar just om den budgeten övergår ett sex siffrigt belopp. Det är vad en marknadsbudget brukar gå över om man ska ha de resultaten som den här personer tror sig kunna få. Gissar dock att budgeten är under den normala som en pr agent tar runt 30 000 kr.

Allt för ofta är det inte alls PR sidans fel utan det är fel på produkten. 99% av fallen är det just där felet sitter alternativt för höga förväntningar. Trots allt det är otroligt sällan en PR firma lyckas få något viralt. Det händer men de som jobbar med det här vet att det är så många faktorer som ska komma ihop att det är lite slump om det händer. Det handlar inte om hur mycket man jobbar.

Få ut den till en massa DJ:s i Sverige...Öhh om du gör en hit så kommer de nog spela den ska du se. De letar nog sin musik på Spotify så du lär väl komma in på DJ listorna. Inget en PR agent sysslar med. Inte i Sverige i alla fall.

I slutändan ingen seriös skulle plocka upp det här. Så han kommer få någon desperat och inte få det han behöver (som egentligen inte går att få). Sen kommer han skylla sitt misslyckande på att PR:n var fel. Här är ytterligare ett skäl till varför jag inte tar vad artister säger så seriöst.

No comments:

Post a Comment