Tuesday, March 29, 2016

Hur PR funkar

Fick ett mail av en artist som beklagade sig över att den inte fick media runt sitt singelsläpp. Tyvärr är det så att de flesta släpp inte innehåller några intressanta detaljer för pressen. Ibland om de är lite välgjorda så kanske lokalpressen kan skriva men bara kanske.

De flesta glömmer att det släpps tusentals singlar per dag säker uppåt 60000 om dagen. Bara i Värmland släpps det 365 singlar, en om dagen, och då räknar vi proffs släpp så det är utan amatör släppen som tillkommer.

Så varför ska media skriva om ditt släpp om du är en halvokänd artist och det ända du bidrar med är en av de där 60000 låtarna? De flesta tror inte de når ut och det är fel på informationsvägarna. Nej ofta är det 99% fel på innehållet av informationen.

Det behövs en story och lite tajming. 

Bland de proffsen ser man hur de vänder och vrider på saker för att få en bra story. Tummar på sanningen jo det gör de hela tiden. Därför måste du anpassa dig till samma metoder. Nästan alla artister jag jobbar med har svårt att anpassa sig till dessa saker. 

Det finns en hel del skräckhistorier som har gjorts för att locka press, fixa bromsarna på turné bussen, inbrott för att fixa headlines om stulna instrument. Låtsas att mastern blivit stulen i en taxi. Be artisten slå sönder hotellrum (Dregen var trevlig nog att betala tv:n innan han slängde ut den genom fönstret). 

Ja det måste vara en jävligt bra story för att media ska plocka upp den. Att låta sanningen vara i vägen för en bra story gäller verkligen inte här.

Att berätta vilka som spelar på singeln skiter media i om det inte är superstjärnor. Sorry att ha med Fredde Wadling eller Nanne Grönvall ger inga poäng. Madonna, Taylor Swift ger poäng.
Att Kalle kula har producerat ger inga poäng heller. Nästan ingen producent ger poäng. Mixare och mastrare ger inte heller poäng. 

Ofta formar man presstexten så den belyser något annat. Tex där de mixade med bromsarna på turné bussen. Kraschen i sig var headliner. De var synd om det stackars rockbandet vars buss gick i diket. Lite dramatik och inga större skador. Det viktiga man fick ut var att turnén fortsatte och att de minsann skulle spela på de här tio datumen den närmsta månaden. Voila du har fått in på slutet deg du ville. Att bandet har en turné. Hade man gjort ett rent pressutskick med bandet skulle ut på turné så hade pressen inte tagit med det. Därför troligtvis fick de in tjugo andra som också åkte på turné ungefär samtidigt. Busskraschen var mer det som stod ut som gjorde att de fick in det i pressen.

Det gäller ha en säljande historia.

No comments:

Post a Comment