Friday, February 12, 2016

Vad gör jag?

Jag får ibland, inte särskilt ofta, samtal från frustrerade artister som undrar vad man egentligen gör för den % man tar av deras pengar. Ofta är det efter man har lyckats göra en deal eller dragit en större summa pengar där artisten plötsligt ser att 20% eller ibland upp till 50% försvann när avräkning kom. Så vad gör jag på en dag. En hel del saker fattar nog ingen att jag gör. Andra saker tror folk går jättesnabbt. En del tror det att det bara händer. Kan vara väldigt klar på en sak, inget i den här branschen bara händer.

Kl 7:00, kundsupport telefonen ringer. Har glömt den i sovrummet. Uppdaterade igår på sajten att man numera måste beställa tid för att vi ska svara. Eftersom mitt arbetspass slutade vid 4 på morgonen så får den ringa. Somnar om.

Kl 9:00 min telefon ringer. En manager för ett av banden har lite nyheter. Måste skicka honom filer. Tar mig upp och skickar filerna. Det ringer igen fast på Skype. En fransk agent sitter med en 30 sekunders spot för ett välkänt varumärke. Ska vara udda instrumentalt. Behöver allt inom 40 min.

Letar igenom vår katalog på 500 låtar efter vad han kan tänkas vilja ha. Sätter ihop allt med metadata, startlängder och lite sälj text. När det är 10 min kvar slickar jag in den.

Öppnar mailen och ser att en agent i Los Angeles har skickat en panikare på morgonen. Behöver också en udda instrumental till en Kanadensisk långfilm. Öppnar brifen men inser att musiken är så skum att jag inte kan få fram något vettigt.

Fixar istället till en pressrelease för att vi signerade Jack Moy & Glöden. Skulle ha gått dagen innan men managern släppte att ett annat band som han har signerade. Onödigt att konkurrera så jag flyttade det till idag. Programmera tar en timma. Lyckas också meddela resten av teamet att det går ut 13:30. Kl är nu 11.

När jag ändå är igång programmerar och sätter ihop Janne Saaristos pressreleaser, som släpper sitt album under tiden jag är i USA. Här ska också skickas personliga mail till radio och tidningar med nedladdnings länkar.

Är nästan klar då The Magnettes PR byrå i UK släpper bomben att förhandsvisningen på nya singeln Killers in a Ghost Town går live kl 15 på sajten 405. Bra men jag inser att jag inte kommer hinna göra den PR mot Sverige som egentligen behövs. Får göra ett snabbsvep.

Sätter igång förhandslänkarna till Jannes  släpp inser att det kommer krocka med The Magnettes. Det kommer bli nattjobb med andra ord. Men jag vet att kl 4 måste jag börja åka mot Arlanda för resan till Los Angeles. Får se om jag hinner.

Neweva ringer och vill diskutera en låt de spelat in i helgen. Hoppar på det samtalet samtidigt som jag inser att jag måste uppdatera Musichelp sidan med släppet av Jack Moy. Inser under samtalet att jag inte har uppdaterat färdigt hemsidan utan kritiska delar ligger fel. Pratar låt och fixar hemsida så gått det går.

Direkt efter går jag in på min mail (vi har två mailkonton vardera på firman att hålla koll på). Under samtalet har mailen plingat oroväckande. En bokare på en showcase festival har fått nippran och vill göra om dealen för vår scen. Får lämna allt gå in i ett Skype möte för att styra upp situationen.

Inser efter samtalet att jag bara nått hälften av de jag måste boka möten med i Los Angeles. Sätter mig i en timma och skickar personliga mail till 100 kontakter om snabba puckar om möten.

Hinner 75% då Magnettes ringer och behöver svar om resor och backline till Where's The Music som vi ska fixa. Inser att jag glömt hälften. Panik fixar det.

Presentera ett band för ett skivbolag lite snabbt.

405 går live inser att Jack Moy & Glöden också måste ha gått live. Gör ett svep på sociala medier. Inser att jag behöver skicka pressbilder till Adées kampanj i USA. Gör det direkt efter.

Bestämmer mig för att äta frukost vid 17.

Hinner göra en macka. Sen uppstår det ett panik problem med en annan showcase festival. Är tvungen att programmera om saker. Krånglar tar över en timme. Blir inte helt klart måste vänta på en del svar.

En UK agent ringer och vill göra en heltäckande deal med Musichelp. Går in i en timmes Skype konferens. Svinbra deal firar för mig själv. Inser att jag måste skicka hela vår katalog till ytterligare en fransk agent med special zippar och metadata.

Jobbar som en tokdåre för att få igång själva uppladdandet. Inser att den kanske inte hinner klart innan jag åker. Bestämmer mig för en snabbare väg och får under hela kvällen övervaka uppladdning i 2 gig filer.

Kund ringer, fattar inte skillnad på Isrc och EAN samt vad stim gör. Tar 30 minuter.

Los Angeles hör av sig. Joe från Stonefoxes är en klippa och slår ihop mig med en viktig kontakt. Tar 15 min Skype med den nya kontakten, verkar lovande. Tar de sista 25% av mail till LA

Kommer på att måste uppdatera The Magnettes hemsida om släppet av 405.

Kund skriver på Facebook om problem på Distrosong. Inser att jag programmerat fel igår. Bestämmer mig för att göra Distrosong för en timme. Programmerar lite php. Rättar till konton. Hjälper med uppladdningar.

En kompis på världens största byrå hör av sig med en intressant sak. Får kolla upp lite under en 20 min.

Inser att jag inte har kollat min andra mail. Öppnar och inser att jag har 347 nya mail sen igår. Dessutom ligger det runt 40 obesvarade sen förut. Tar tjuren vid hornen och sätter igång.

Kommer inte långt. Mina fantastiska artister har lämnat in bidrag till en världs kampanj några dagar före utsatt tid och det ger mig chans att promota dem lite extra. Gör det först.

Går tillbaka till mailen. På två timmar hinner jag till bara 10 kvar, lämnar dem till Ulrika.  Mesta av mailen var svar på de 200 personliga mail som jag skickade ut till Vip för Where's The music. Samt inbjudan till Live at heart 1500 mail. Samt promotion för ett gäng nya låtar från våra artister 1200 mail. Allt skickades dagarna innan.

Ser snabbt en liten PR film för FMF i Barcelona som jag får från festival generalen Niall. Innehåller en hel del The Magnettes.

Inser att jag måste packa och fixa papper inför Los Angeles resan. Panik packar.

Skickar sista zippen till Frankrike.

Går tillbaka till den andra mailen. Svarar och bokar 10 möten till i LA.

Byter utskick från Jannes till The Magnettes.

Får in katalog från Royal Prospect som genast ska till en agent i Holland. Fixar snabbt.

Midnatt dags för lunch. Ser veckans brott och Gw som hummar lite.

Los Angeles agenter vaknar och skickat 4 briefs. Lyckas få iväg flera av våra artister på alla 4.

Hjälper med förslag till CG på skivbolaget IMEA om Flora Cash som ska till USA. Bra band CG är en jävel på att hitta band.

Kl 3 bestämmer mig för att sova en timme innan resa till Arlanda.

Innan jag åker ser att The Magnettes har gått ut klart. Stänger ned datorerna och åker mot LA.

Det här är vad folk tror de kan ersätta. Bara de olika nätverk jag jobbar med under dagen tar cirka 15 år att få ihop. Nätverk där inte ens artister kommer in i. Samtidigt som jag jobbar en katalog. Trots allt så fick jag iväg något av varje aktivt band. Sen är det så att av det som skickas är det cirka 1 % som sätts. Det går ut på att göra det här om och om igen.

Att rätt personer kommer på spelningarna. Att rätt personer får information så saker sakteligen händer. Det är det jag sysslar med. Men jag vet också att inte många vet om hur det går till. Jag har vart på flera föreläsningar där band har berättat hur de spelade på showcase festivaler och hur det bara hände. Själv satt jag och bara skakade på huvudet. Det mesta hände inte bara. Det var någon som gjorde något. En som jag, ibland har det till och med varit jag.

Dessa chanser är hårt arbete, chansar du inget, vinner du inget. Jag suckar mest när folk som vill bli något i branschen kommer fram och frågar hur man får sådan tur att få sådana chanser. Eller tycker att jag ska ge dem nätverken jag använder. Eller att folk tar det för en självklarhet att bara för man skriver på ett papper så händer det.

No comments:

Post a Comment