Monday, February 22, 2016

Grattis Sonyartister ni har fått en app!

Flera olika sajter gick ut med Sonys nya artist app. Du kan läsa om det här bland annat
http://www.breakit.se/artikel/2744/hennes-vision-har-tagit-form-ny-app-skakar-om-musikbranschen

Folk i Sverige ställer sig och applåderar som duktiga sälar. För vad? Den här infon finns redan ganska offentligt. Samtidigt så har flera bolag redan sådan här funktioner, egentligen inget nytt.

Jag har via mina egna kanaler inte en app men jag har tillgång till informationen. Visst första veckan var det high life och se alla siffror röra på sig och att två personer laddat ned min låt i Mexiko. Fast sen undrar man vad man ska göra med datan? De där två mexikanerna som laddat ned min låt. Kan vara fel nedladdningar, eller någon svensk kompis som befinner sig där. Är det verkligen meningsfullt att ha den infon?

Sen eftersom jag är svensk och min publik finns i Sverige så är i princip två kanaler som är intressanta, Itunes och Spotify. Mer så Spotify med sina 90% av marknaden här. På Spotify kan jag ändå gå in och se hur många som har lyssnat. Kan också se de viktigaste städerna de befinner sig i. Har jag även en egen distro kan jag också se målgruppen. Itunes kan jag också se om jag har distron om det nu är så jävla viktigt att veta att jag har 7 nedladdning kan jag även ringa till kontoret och fråga.

Trots allt du behöver rätt mycket siffror innan du kan utläsa saker. Det svåra är ju att få dessa siffror. Det är PR som gör att du får siffrorna och ur dessa siffror kan du rikta PR.

Det här är ju inte intressant att följa på daglig basis. Jo det finns vissa kalenderbitare som gillar att hålla på med sådant. Problemet brukar vara att dessa sitter mer och kollar på siffrorna än gör aktiviteter som gör att siffrorna går upp. Men ju mer tid du lägger på att sitta med din app förlorar du på att göra saker som verkligen betyder något som att skriva låtar, göra spelningar med mera.

Det som man verkligen skulle vilja veta är ju PR aktiviteterna. Det är väl de som gör att siffrorna rör sig. Klart gör du en egen kampanj och dina lyssningar går upp, ja då vet man att det fungerar. Fast det kan du ju lätt se på Spotify utan en app. De flesta som jag har jobbat med är mer frustrerade över att de inte vet vad skivbolaget sysslar med för tillfället. De kanske har hittat en ny artist som de lägger tid på och mitt släpp är bort prioriterat. Det kan också vara så att man vet inte om det är ens egen PR aktiviteter som driver siffrorna eller är det att skivbolaget gör något som man inte vet om som driver siffror och man skulle vilja ha mer av,

I flera fall är det också så att skivbolaget lejer ut delar av PR jobbet så då vet verkligen ingen vad som händer.

Så grattis Sony artister ni har en app, ytterligare en app men siffror i. Det som jag tycker kan vara lite kul är att se hur man räknar ned förskottet. Fast det kan jag ju ringa och fråga eller ta ett möte. Något som troligtvis kanske hade lett till mer aktivitet från skivbolagets sida. Möten tenderar att ge mer fart i saker. Nu kan dock kontoret lätt hänvisa till din app, det blir ju enklare så.

Trevlig grej men revolutionerande så det skakar branschen, nej.


No comments:

Post a Comment