Tuesday, December 22, 2015

Sura mail kan skada sin karriär.

Kom ett surt mail idag på förmiddagen på distributionssidan. Ytterligare en person som har jäkligt bråttom. I det här fallet hade personen väntat i 3,5 år på att hämta ut sin utbetalning (trots påminnelser). När han väl får in pappren ja då gnäller han över att vi inte har fixat det inom tre dagar. Minsann vilken tid det tog att ni inte hade betalat ut (märk väl att två av dessa dagar var helg) det var ju skandal!

Visst han fick sina pengar och var säkert nöjd över att hans sura mail fått effekt men det han inte fattar är att hans namn nu kommer bli förknippat med en rad negativa saker. Eftersom det här dryftades i fikarummet så tog jag bort idioten ur våra mailing listor, alltså inga fler gratis tips. Jag pratade med lite kompisar  i branschen senare på dagen och fick reda på att han sökt till vissa spelningar. De flesta skulle se över om de skulle ta in artisten eftersom han gjorde som han gjorde. Han förlorade en hel del på att skriva ett sur mail.

Jag vet han reagerade nog bara så där. Tyvärr så ger internet den chansen att man kan skriva i affektion. Jag vet flera gaphalsar som efter att det har löst sig så är de tillbaka i sin gamla vanliga form. Det de inte fattar är att det slår tillbaka på dem längre fram. Är du en röv så kommer folk helt enkelt sprida snabbt vem du är i den här lilla branschen, speciellt om du är artist. På bolagen kan man vara röv så länge du har pengar, orättvist javisst. Som artist är det förödande. Det första vi lär våra artister är att alltid tacka den som sköter ljudet, oavsett om det var bra eller dåligt. Kom sedan till oss och säg att de inte vill ha den ljudteknikern om det var dåligt.


Helt enkelt killen kunde ha med vettig ton skyndat på hans ärende och vi hade bara gjort det. Har man sur-nissar i sitt band ska man nog se upp med om det är de som håller kontakterna utåt. Just nu plingade det till i min telefon och jag fick ett mess från en annan artist som är supertrevlig. Han hade lyckas få en hårdiskkrasch och behövde sina koder från sina releaser. Det är inte mitt jobb, men han är så trevlig att jag fixade det åt honom, en timmes extra arbete, utan kostnad. Samtidigt som jag skickade med ett tips i svaret till honom som jag såg fattades. Det kostar att vara pain in the ass som artist, det är bara att du inte vet konsekvenserna.

No comments:

Post a Comment