Tuesday, December 29, 2015

Motörhead

De trillar av pinn en efter en sa Lennart Östlund i telefon. Lennart har nog spelat in de flesta av stjärnorna som finns i sitt Polar Studios. Jag vet inte om han spelade in Motörhead. Men jag träffade Motörhead ett antal gånger. Det finns mängder med historier kring bandet speciellt Lemmy Kilmeister.

Det lustiga var att jag städade förrådet för några dagar sedan och hittade Lemmys autograf inramad. Den kommer ifrån det klart roligaste mötet jag hade med honom på Arvika festivalen. Det var en presskonferens och just då jobbade jag för en obskyr tidning som fotograf och skulle fota Lemmy och Mikky Dee. De kom in i området och det gick ett sus genom journalistkåren. Lemmy tog en rejäl klunk whiskey och frågade:

- Anyone has any questions?

Det var helt tyst. Ingen hade några frågor. Ingen sa nåt. Till slut hördes en liten pipig röst:

- Are you still the loudest band in the world?

Lemmy glodde på honom.Sen kom det en stark och rungande:

- NO.

Sen blev det inga mer frågor. Ingen vågade fota heller. Jag gick sonika fram och bad om en privat fotosession med de båda herrarna. Jag fick mina bilder och min autograf till på köpet.

Det blev flera möten senare men just den där kommer man ihåg.  Kanske dags att dricka upp den där flaskan Motörhead vin.




No comments:

Post a Comment