Wednesday, April 27, 2016

Pinsamt festival Sverige

Det var bättre förr! Sa jag verkligen det? Jo och för en gång skull så är det sant. Jag fick flera festival uppställningar igår och ja det kan inte ha vart mer mellanmjölk än så här. Det är tur att Putte i Parken är en gratis festival. Ingen skulle någonsin betala för att se gårdagens artister. Halva uppställningen är artister jag såg på Arvika festivalen 1999. Det är 17 år sedan. Det var inte ens bra då, jag gick och såg de coola bandet Nasum och Das Ich och undvek dessa band, för jag såg dem som avdankade redan för 17 år sedan.

De här ju de stora festivalerna de har ju urvattnats ganska mycket de senaste åren. Vad gör då de mindre sommarevenemangen. Jo jag ser att Kulturhjältarna slår upp att de bokat *trumvirvel* Mauro Scocco och Tomas Andersson Wij till Parksnäckan i Uppsala.
Nu pratar vi inte föredettingar nu pratar vi pinsamma musikaliska försök av äldre vita män. Riktigt pinsamt.

Tänkte ja ja det här är väl dessa som gjort lite missbokningar. Kollade runt på andra festivaler och inser att de har samma skitartister allihop. Jag har hört att det vart trögt att boka i år. Det är klart att det vart trögt de har fått hela Sveriges föredettingar som inte kom med på "Så mycket bättre" att ta upp en jävla massa plats.

Jag borde ha misstänkt det här när jag var på Live Sverige i Malmö i årsskiftet. Jag skrev redan då att det var en väldigt dålig lineup. Tänkte dock att festivalerna kan tänka själva.

Plötsligt känns Live at Heart edgy. Det ska inte vara edgy. Det är en plantskola. Men deras lineup känns intressant och fräsch. Det som också känns edgy är de nya klubbarna runt om i Sverige. De bokar nytt och intressant. Festivalerna kommer dö ut och klubbarna tar över. En bra utveckling för musik Sverige. Tyvärr kommer vi få höra om hur synd det är om festivalerna under några år. Men det är självförvållat.

Jag lånar lite från Magnus Uggla.

Och när Hotnights Maria och Bob Hund gör festivaldebut, då går min gräns för vad jag pallar med, då lägger jag en pizza och går ut.

PS, tuffa Sabaton open air ska ha melodifestival tema och bokat Lordi och ska ha tacos tält.

No comments:

Post a Comment